Luksemburška izjava o promocija zdravja pri delu
Izjavo
so sprejele vse članice Evropske mreže za promocijo zdravja pri delu na
srečanju mreže, ki je bilo v Luksemburgu 27. in 28. novembra 1997.
Dopolnjena je bila junija leta 2005.
Pri promociji zdravja pri
delu (PZD) gre za skupne napore delodajalcev, delavcev in družbe za
izboljšanje zdravja in blaginje delavcev.
Zdravje in blaginjo delavcev lahko dosežemo s kombinacijo:
- izboljšav pri organizaciji dela in v delovnem okolju,
- promocije dejavnega sodelovanja,
- spodbujanja osebnega razvoja.
|
UvodDva dejavnika sta osnova za dejavnost na področju PZD:
- prvi
je Okvirna direktiva o varnosti in zdravju na delovnem mestu (Direktiva
Sveta 89/391/EC), ki je pripravila teren za preusmeritev tradicionalnih
pogledov zakonodaje in prakse na zdravje in varnost pri delu;
- drugi pa naraščajoče dojemanje delovnega mesta kot javnozdravstvenega okolja.
Za
družbeno in ekonomsko blaginjo v Evropi je bistvena zdrava, motivirana
in dobro kvalificirana delovna sila. Zato je Evropska komisija podprla
pobudo za ustanovitev Evropske mreže za promocijo zdravja pri delu
(ENWHP). Pobuda je v skladu s 129. členom Pogodbe o Evropski uniji in s
programom o dejavnosti v skupnosti na področju javnega zdravja
(2003–2008). ENWHP vključuje organizacije iz vseh 27 držav – članic,
držav evropskega gospodarskega prostora, Švice in držav – kandidatk.
Organizacije v posameznih državah predstavljajo točke za stike z ENWHP
(NCO).
Cilj mreže je ugotavljanje in širjenje primerov dobre
prakse na področju PZD z izmenjavo izkušenj in znanja. Na tak način EU
spodbuja države – članice, da postavijo PZD visoko na lestvici
prednostnih nalog in da vgradijo vse, kar je povezano z zdravjem
delavcev, v vse zadevne politike. |
Izzivi za svet dela v 21. stoletjuV
svetu dela se dogajajo in se bodo tudi vnaprej dogajale velike in
pomembne spremembe. Nekateri problemi, s katerimi se bomo morali
soočiti, so:
- globalizacija,
- brezposelnost,
- naraščajoča uporaba informacijske tehnologije,
- spremembe na področju zaposlovanja (npr.: delo za določen čas, delo za skrajšan delovni čas, delo na daljavo),
- staranje,
- naraščajoči pomen storitvenega sektorja,
- naraščajoče število ljudi, ki delajo v majhnih in srednje velikih podjetjih,
- usmeritev v uporabnike/stranke in upravljanje kakovosti.
Uspeh
organizacij sedaj in v prihodnje je odvisen od dobro usposobljenih,
motiviranih in zdravih delavcev. PZD ima zelo pomembno vlogo pri
pripravi in opremi ljudi in organizacij, da se soočijo z naštetimi
izzivi. |
Promocija zdravja pri delu: naložba organizacij v prihodnostTradicionalni
pristop k zdravju in varnosti pri delu, ki je usmerjen predvsem v
zmanjševanje nezgod pri delu in preprečevanje poklicnih bolezni, je
značilno prispeval k boljšemu zdravju na delovnem mestu. Vendar je
postalo tudi jasno, da zgolj tak pristop ne more uspešno vplivati na vse
prej naštete izzive.
Po uvedbi PZD bodo v organizacijah opazili
zmanjšanje stroškov, povezanih z boleznimi, in istočasno porast
produktivnosti. To bo rezultat bolj zdrave delovne sile, ki je bolj
motivirana, ima večjo delovno moralo in boljše odnose s sodelavci.
PZD
je sodobna korporativna strategija, usmerjena v zmanjševanje slabega
zdravja (vključno z boleznimi, povezanimi z delom, nezgodami,
poškodbami, poklicnimi boleznimi in stresom) in v večanje potencialov,
ki promovirajo zdravje in blaginjo delavcev. |
Promocija zdravja pri delu: zdravi ljudje v zdravih organizacijahDelovno
mesto različno vpliva na zdravje in bolezni. Delo lahko povzroči slabo
zdravje, če morajo delavci delati v razmerah, ki škodujejo zdravju, če
so premalo vešči ali če nimajo vzajemne pomoči sodelavcev. Istočasno
lahko delo predstavlja vir osebnega razvoja in razvoja veščin in
spretnosti.
PZD vpliva na mnoge dejavnike, povezane z delom, ki lahko izboljšajo zdravje zaposlenih. Ti so:
- Načela upravljanja in metode, ki upoštevajo, da so delavci nujni dejavnik za uspeh organizacije in ne zgolj strošek.
- Kultura
in temu primerna načela vodenja, ki vključujejo sodelovanje zaposlenih
in spodbujajo motivacijo in odgovornost vseh zaposlenih.
- Načela
organizacije dela, ki omogočajo zaposlenim primerno ravnovesje med
službenimi zahtevami, nadzorom lastnega dela, ravnijo veščin in družbeno
podporo.
- Politika ravnanja s človeškimi viri, ki dejavno vključuje zadeve v zvezi s PZD.
- Celostne storitve zdravja in varnosti pri delu.
PZD temelji na dokazih in delujePZD temelji na multisektorskem in multidisciplinarnem sodelovanju in je lahko uspešna le, če so ji vsi ključni igralci predani.
PZD lahko doseže cilj »zdravi ljudje v zdravih organizacijah« le, če je usmerjena v skladu z naslednjimi navodili:
- Vsi zaposleni morajo biti vključeni (sodelovanje).
- PZD mora biti integrirana v vse pomembne odločitve in na vsa področja organizacije (integracija).
- Vsi
ukrepi in programi morajo biti zasnovani v skladu s ciklom reševanja
problemov: analiza potreb, oblikovanje prednostnih nalog, načrtovanje,
implementacija, stalni nadzor in evalvacija (vodenje projekta).
- PZD
vključuje ukrepe z različnih področij, ki so usmerjeni v posameznika in
v okolje. Kombinira strategijo zmanjševanja tveganj s strategijo
razvoja varovalnih dejavnikov in potencialov, povezanih z zdravjem
(vsestranskost).
|
Prednostne usmeritve Evropske mreže za promocijo zdravja pri delu (ENWHP)Evropska
mreža za promocijo zdravja pri delu koordinira izmenjavo informacij in
širjenje primerov dobre prakse v Evropi. Organizacije, ki so njene
članice, so se zavezale, da bodo oblikovale mreže na nacionalni ravni.
Vse dejavnosti in prednostne naloge temeljijo na načelu subsidiarnosti
in podpirajo sodelovanje med državami članicami. Upoštevaje prihodnje
izzive in glede na cilj, da bi bilo čim več delovnih mest deležnih
promocije zdravja, ENWHP meni, da predstavljajo podlago za delo v
prihodnosti naslednje prednostne naloge:
- Zvišati zavest o PZD in promovirati odgovornost za zdravje v vseh zainteresiranih skupinah.
- Ugotavljanje in širjenje primerov dobre prakse.
- Razvoj navodil za učinkovito PZD.
- Zagotoviti zavezo držav – članic, da bodo osvojile te politike.
- Lotiti se specifičnega izziva, ki ga predstavlja delo z majhnimi in srednje velikimi podjetji.
- Na
državni ravni razviti podporno infrastrukturo, ki vključuje vse
relevantne interesne skupine. Tako se oblikuje trajna baza za širjenje
in vključevanje PZD.
|