Projekti
Irene Renewals - Prenova pri prestrukturiranju
V letih 2012 in 2013 je KIMDPŠ sodeloval v projektu »Kriza, socialni
dialog in prenova pri prestrukturiranju«, ki je bil usmerjen v
raziskovanje vloge socialnega dialoga in kolektivnih pogajanj ob
prestrukturiranju, v izmenjavo znanj in izkušenj med različnimi
deležniki ter v oblikovanje priporočil za socialne partnerje in
odločevalce. Posebna pozornost je bila namenjena prestrukturiranju
javnega sektorja, s katerim se srečujemo tudi v Sloveniji.
Prestrukturiranje javnega sektorja v Sloveniji
Med
preučevanjem položaja na tem področju v Sloveniji je KIMDPŠ izvedel
podrobnejšo analizo primerov prestrukturiranja dveh agencij v javnem
sektorju.
Sogovorniki so v obeh primerih poudarili predvsem
pomen ustrezne priprave in izvedbe postopka prestrukturiranja ter dobro
informiranost vseh deležnikov skozi ves proces. Priprava naj zajema
jasno definirana sporočila in cilje prestrukturiranja, analizo vplivov
na vse vpletene (uporabnike, zaposlene…), stroškovno analizo ter analizo
prednosti in slabosti.
V fazi izvedbe je ključen čas. Dovolj
dolgo obdobje, da se lahko vsi vpleteni pripravijo na predvidene
spremembe in jih sooblikujejo z lastnimi predlogi in rešitvami, je
bistveno za uspešen proces prestrukturiranja ob pogoju, da je tudi
komunikacija z notranjo in zunanjo javnostjo odprta in transparentna ter
je obveščanje vseh vpletenih ustrezno, pravočasno in točno. Na
doseganje stroškovne učinkovitosti in hkratnega razvoja zaposlenih pa
pozitivno vplivajo tudi spodbujanje sodelovanja ter interne premestitve
(menjave delovnega mesta) določenega deleža zaposlenih.
Priporočila za odgovornejše prestrukturiranje
Če
se pristop k socialnemu dialogu začne odprto, z opredelitvijo stališč
in možnih izbir ter z namenom, da bi našli skupni dogovor, lahko
dosežemo boljše rezultate, ki jih tudi delavci laže sprejmejo. Ne glede
na to pa moramo biti v postopkih prestrukturiranja pozorni na morebitne
negativne posledice, ki se kažejo v večji delovni obremenitvi, stresu in
slabem zdravju zaposlenih, ter se nanje ustrezno pripraviti. Žal je ta
vidik mnogokrat spregledan.
Študije primerov so tako v Sloveniji
kot drugod v Evropi pokazale, da so na voljo inovativni pristopi
socialnega dialoga, s katerimi je mogoče pozitivno vplivati na potek in
rezultate prestrukturiranja. Intenzivnejši in bolj kakovosten socialni
dialog je ključnega pomena pri uvajanju dobrih praks in družbeno
odgovornega postopka uvajanja organizacijskih sprememb v javni (pa tudi v
zasebni) sektor.