Pred
ponovnim zagonom proizvodnje oz. poslovanja je potrebno zagotoviti varne
delovne razmere za zaposlene in pripraviti načrt za pravilno ukrepanje v
primeru potrjene okužbe s COVID-19 v podjetju.
Podjetjem
svetujemo, v kolikor tega še niso naredila, da oblikujejo krizni tim, ki
določa, uravnava in spremlja aktivnosti.
Delodajalec
mora pred začetkom »vračanja na delo« na predlog strokovnega sodelavca in/ali
specialista medicine dela označiti delovna mesta kjer obstaja zmerno tveganje
za stik s potencialno COVID - 19 okuženimi osebami (sodelavci in/ali
strankami).
Na
teh delovnih mestih je potrebno izvesti reorganizacijo dela. V kolikor ni
mogoče zagotoviti varnostne razdalje najmanj 1, 5 m je zaposlenim (in strankam)
potrebno zagotoviti osebna zaščitna sredstva. Če se navedeni ukrepi ne morejo
dosledno upoštevati, je s teh delovnih mest potrebno premestiti zaposlene, ki
sodijo v skupino rizičnih delavcev zaradi zdravstvenih razlogov in/ali
starosti.
1.
UKREPI PRED PONOVNIM ZAGONOM PROIZVODNJE
a)
Reorganizacija dela
Delovni proces je
potrebno vnaprej načrtovati tako, da bo ves čas zagotovljena varna razdalja 1,5
m med zaposlenimi ter med zaposlenimi in strankami (tudi v času malice in prihoda
na delo oz. odhoda domov).
Predlogi
ukrepov:
-
delo v »izolaciji« (brez kontaktov z
drugimi) ali od doma;
-
preprečevanje vstopa v podjetje osebam z
znaki prehladnega obolenja ali vročino (merjenje temperature ob vhodu);
-
preprečevanje gneče na vhodu v podjetje:
- o
drseči delovni čas,
- uvedba 30 - 60 minutnega premora med
dopoldansko in popoldansko izmeno;
- redčenje števila zaposlenih v prostoru:
- uvedba
dodatne izmene, zmanjšanje obsega proizvodnje,
- upočasnitev tekočih trakov in s tem
zagotovitev ustrezne varnostne razdalje med sodelavci za trakom,
- zmanjševanje norme oz. hitrosti stroja
tako, da bo stroj lahko posluževal le en delavec naenkrat;
-
pri izdelkih, ki si jih tekom proizvodnega
procesa podaja več delavcev reorganizirati delo tako, da bo z istim izdelkom
rokovalo čim manj ljudi;
-
preprečevanje tesnih stikov med odmorom za
malico:
- več terminov za malico,
- podaljšanje časa za malico,
- malicanje v pisarnah, proizvodnji (lunch paketi),
- prerazporeditev stolov v jedilnicah;
-
ukinjanje odmorov za kajenje in drugih oblik
zbiranja delavcev v skupine;
-
omejevanje ne nujnih medsebojnih stikov (sestanki
preko internetnih povezav in/ali omejevanje
števila sestankov in udeležencev sestankov);
-
prerazporeditev delovnih miz…
b)
Higiena delovnega mesta in osebna higiena
Za zaposlene je potrebno pripraviti jasna navodila za higieno na
delovnem mestu s poudarkom na rednem in doslednem umivanju rok, pravilni
uporabi obraznih mask ter razkuževanju površin, ki se mora opraviti vsaj ob
koncu vsake izmene. Za površine, ki se jih pogosteje dotika več oseb, svetujemo
sprotno čiščenje z dezinfekcijskimi robčki.
Predlogi
ukrepov:
-
redno zračenje prostorov;
-
redno čiščenje oz. razkuževanje površin (ne spregledati najbolj
kritičnih točk – kljuke, tipkovnice, zvonci,…);
-
uporaba kirurških ali pralnih mask;
-
redno umivanje in razkuževanje rok;
-
uporabo rokavic svetujemo le v primerih, kjer to zahteva proces
dela:
- rokavic ne razkužujemo, saj lahko razkužilo poveča njihovo
prepustnost,
- medtem ko jih nosimo, se z njimi ne dotikamo obraza,
- z istimi rokavicami ne delamo na različnih deloviščih,
- po uporabi jih odvržemo v koš, oziroma na dogovorjeno mesto.
c)
Zagotovitev zaščitnih sredstev za izvajanje predvidenih ukrepov:
Za vse
predvidene ukrepe je potrebno pravočasno zagotoviti potrebno zaščitno opremo,
dezinfekcijska sredstva, kader in ostalo opremo.
d)
Seznanitev zaposlenih z novim načinom dela
Zaposlene je potrebno še pred prihodom na delo seznaniti s
spremembami in jim podati natančna navodila za delo v novih razmerah (oglasna
deska, plakati, elektronska pošta, displej). Izobraževanje se ponovi prvi dan
dela in to pred pričetkom dela. Poudarek naj bo na izobraževanju delovodij.
Zaposleni morajo obvestiti svojega nadrejenega in ostati doma, če imajo znake
bolezni dihal ali vročino.
2.
AKTIVNOSTI, KI JIH JE POTREBNO IZVAJATI MED OPRAVLJANJEM
DEJAVNOSTI
Informiranje zaposlenih o splošnih higienskih ukrepih,
spremembah v organizaciji dela ter o odgovornem obnašanju na delovnih mestih
mora potekati kontinuirano tudi po ponovnem zagonu dela.
Dosledno izvajanje ukrepov je potrebno redno (tudi večkrat
dnevno) preverjati. Za preverjanje izvajanja ukrepov se imenuje odgovorno(e)
osebo(e).
Povečevanje obsega proizvodnje oz. storitev mora potekati postopno
ob upoštevanju trenutne epidemiološke slike, na podlagi katere se pred vsako
načrtovano spremembo na novo oceni tveganje in pripravi nov načrt preventivnih
ukrepov.
3.
NAČRT UKREPANJA OB POTRJENI OKUŽBI ALI SUMU NA OKUŽBO V PODJETJU
Vsako podjetje mora pred ponovnim obratovanjem pripraviti načrt
ukrepanja v primeru prisotnosti okuženega delavca na delovnem mestu, ki mora
predvideti postopek izolacije obolele osebe, razkuževanje delovnega mesta
obolele osebe (začasno zaprtje delovišča) in preverjanje kontaktov na delovnem
mestu.
Bolnikove
tesne kontakte na delovnem mestu se obvesti in po presoji epidemiologa ponudi
testiranje. Če je delovna organizacija zelo velika in presoja o obsegu
razširjenosti okužbe pomembna, je smiselno pretestirati večje število oseb,
katerimi je bil zboleli v stiku. V ta namen se lahko aktivira in uporabi
mobilna enota za odvzem brisa (navodila NIJZ).
4.
ODGOVORNOST
Odgovornost delodajalca je, da zagotovi varne pogoje dela za
zagotavljanje zaščite zaposlenih pred okužbo s COVID -19 na delovnem mestu,
dolžnost delavca pa, da ukrepe spoštuje. Delodajalec določi osebo odgovorno za
izvajanje nadzora nad uvedenimi ukrepi in sankcije v primeru kršitve ukrepov. V
primeru dokazane okužbe na delovnem mestu gre lahko tudi za t.i. poškodbo pri
delu po navodilih ZZZS oz. za poklicno bolezen. O tem je potrebno seznaniti
tudi delavce.
Pripravile:
dr. Andrea
Margan, dr. med.
Dominika
Verlak, dr. med.
prof. dr.
Metoda Dodič Fikfak, dr. med.