V spletni anketi, ki jo je v času od 1. do
8. aprila izpolnilo 84 svetovalcev za promocijo zdravja pri delu, nas je
zanimalo, kakšne ukrepe za zaščito pred okužbo z novim koronavirusom uvajajo
slovenska podjetja. Velika večina organizacij, ki jih predstavljajo anketiranci,
je v času razglasitve epidemije delovala v
manjšem obsegu oz. z manj zaposlenimi (46 organizacij ali 55%) ter ob vsaj
delni uvedbi dela na domu (49 ali 58%), četrtina (23) podjetij je začasno
prekinila proizvodnjo, le manjši delež (10 ali 12%) pa jih je nadaljevalo delo
v enakem obsegu. Zaposleni so v največji meri (51 podjetij ali 66%) koristili
letni dopust (predvsem dopust iz leta 2019) in višek ur, več kot 60% (ali 47) podjetij
pa je svojim zaposlenim odredilo tudi čakanje na delo na domu.
Največ anketirancev (43 ali 62%) je
odgovorilo, da ukrepe načrtuje ožje
vodstvo, v 31 podjetjih (45%) so ustanovili krizni štab oziroma posebno
skupino, v 23 primerih (33%) je za načrtovanje zadolžena kadrovska služba, v 22
primerih pa služba za varnost in zdravje pri delu. Manj kot četrtina podjetij (16)
je k sodelovanju pritegnila izvajalca medicine dela, 13 podjetij (19%) je
vključilo predstavnike delavcev, le v 12 primerih (17%) je načrtovanje in
izvajanje ukrepov zaupano skupini za zdravje in prav v toliko podjetjih je
vključen svetovalec za promocijo zdravja.
Ukrepi na
delovnih mestih ter osveščanje in izobraževanje zaposlenih
Med ukrepi na delovnih mestih organizacije
najpogosteje zagotavljajo dezinfekcijska sredstva (50 ali 75%), redno prezračujejo
delovne prostore (48 ali 72%), razkužujejo delovne površine in opremo (47 ali
70 %) ter zagotavljajo maske (46 ali 69%) in rokavice za enkratno uporabo (41
ali 61 %). V 34 podjetjih (51%) so zaposlene razporedili na ustrezno razdaljo,
v 9 (13%) primerih pa so delovna mesta ločili s pregradami.
Za boljšo osveščenost in znanje o
higienskih in drugih ukrepih podjetja najpogosteje na vidnih mestih nameščajo
navodila za pravilno umivanje in razkuževanje rok (56 organizacij ali 82 %) ter
opozarjajo na osnovne higienske ukrepe na oglasnih deskah, po intranetu in
e-pošti (54 ali 79 %), sledijo opozorila zaposlenim, naj ne hodijo v službo z
znaki okužbe (49 organizacija ali 72 %), ter drugi ukrepi.
Ukrepi za omejitev neposrednih stikov med zaposlenimi
Med ukrepi za omejevanje neposrednih stikov
so anketiranci najpogosteje navajali omejitev oz. prepoved sestankov »v živo« (52
organizacije ali 77%), službenih poti (50 ali 76%) ter stikov s strankami in
zunanjimi sodelavci (49 ali 74%), namesto tega so podjetja v veliki meri uvedla
e-komunikacijo (45 podjetij ali 68%). Da se zaposleni ne bi v večjem številu srečevali
ob prihodu na delo in odhodu z dela, je 20 organizacij (30%) uvedlo fleksibilen
delovnih čas, prav toliko pa jih je uvedlo izmensko delo, da bi zmanjšali
število delavcev v eni izmeni. V 25 podjetjih (35%) zaposlenim merijo telesno
temperaturo pred začetkom dela.
Organizacije so v veliki meri prepovedale
oziroma omejile druženje v skupnih prostorih (42 ali 68%) in na zunanjih površinah
(32 ali 52%), čas malice razporedile tako, da je v jedilnici naenkrat manj
ljudi (25 ali 40%), oziroma so uvedle razdeljevanje malic brez osebnega stika
(11 podjetij ali 18%).
Ukrepi
za boljo obveščenost in krepitev socialne opore
Velika večina anketirancev je odgovorila,
da organizacije redno obveščajo zaposlene o ukrepih in drugih informacijah v
zvezi s koronavirusom (46 ali 71%) in da so vodstva oziroma skupne službe na
voljo za odgovore in pojasnila (45 ali 69%). Poleg tega 29 organizacij (45%)
spodbuja krepitev podpore med zaposlenimi, 21 (32%) jih nudi tudi možnost
psihološkega svetovanja, 13 podjetij (20%) je vzpostavilo posebno telefonsko
številko.
Za
konec: kaj podjetja pogrešajo za učinkovitejše ukrepe
Kar
56 podjetij (81%) ima dovolj informacij in znanja za načrtovanje in izvajanje
ustreznih ukrepov, tisti anketiranci, ki informacije in dodatno znanje
pogrešajo, pa so zapisali, da si želijo: (bolj) jasnih smernic glede priporočenih
ukrepov (npr. so maske ustrezna zaščita ali ne); natančnih sporočil, katera
sredstva za razkuževanje površin so ustrezna; demonstracij uporabe zaščitne opreme
in sredstev za razkuževanje; slikovnih gradiv za zaposlene; pojasnil o širjenju
okužbe in možnosti prenosa, predvsem pri posameznikih brez tipičnih znakov;
možnosti čustvene in socialne podpore.
Rezultate ankete v širši obliki najdete
TUKAJ.